Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży
Twoja firma nie rozwija się w tak szybkim tempie, jak byś tego oczekiwał? Odpowiedz zatem sobie na pytanie, w jaki sposób planujesz kluczowe dla swojej działalności decyzje biznesowe? Czy są one oparte na rzetelnie zweryfikowanej wiedzy czy może wynikają po prostu z przypadku? Przedsiębiorstwa bazujące na wynikach z badań i analiz rynkowych zyskują na starcie ogromną przewagę. Minimalizują ryzyko niepowodzenia biznesowego, optymalizują koszty podejmowanych działań oraz zwiększają swoje szanse na osiąganie wysokich zysków.
Na czym polegają badania rynku i w jaki sposób można je przeprowadzać?
Są to badania mające zweryfikować obecną sytuację w branży pod wieloma aspektami. Możesz dzięki nim uzyskać odpowiedź między innymi na następujące pytania:
1. Jaki jest docelowy profil Twoich klientów?,
2. Co klienci myślą na temat Twojej oferty? Czy są zadowoleni z obecnego kształtu produktów oraz z jakości obsługi?,
3. Jakie zmiany są pożądane z puntu widzenia klientów? Których ich potrzeb rynek dotychczas jeszcze nie zaspokoił?,
4. Które podmioty należą do kluczowych graczy na rynku? Jakie osiągają wyniki finansowe? Które z rozwiązań stosowanych przez nie warto naśladować?,
5. Jaka jest świadomość istnienia oferowanych przez Ciebie marek? Jakim wizerunkiem cieszą się one wśród klientów?,
6. Jakie metody promocji sprawdzą się najlepiej w przypadku Twoich produktów? Które spośród nich przyniosą największy zwrot z inwestycji?,
7. Jaka jest skuteczność realizowanych przez Ciebie kampanii reklamowych? Jakich zmian można dokonać w dotychczas wyświetlanych spotach?,
8. Jakie są najefektywniejsze metody dystrybucji Twoich produktów?,
9. Jakie trendy na rynku są przewidywane na kolejne lata?,
10. Jaką przyjąć strategię kształtowania cen?
Badania ilościowe oraz jakościowe
Każde badanie rynku wymaga jednoczesnego zastosowania metod ilościowych oraz jakościowych. Do tych pierwszych zaliczyć można zwłaszcza pomiary ankietowe. W tym zakresie możliwe do wykorzystania są następujące techniki:
-
PAPI: ankietyzacja za pomocą papierowych kwestionariuszy. Tego typu badania rynku mogą być realizowane zarówno w formie audytoryjnej jak i w postaci wywiadu terenowego,
-
CAWI: w tym przypadku do respondentów jest kierowana internetowa ankieta, do której dostęp uzyskują po wskazaniu danych identyfikacyjnych (kod lub login i hasło). Warto podjąć decyzję o realizacji badań za pośrednictwem elektronicznej platformy, dzięki czemu możliwe jest automatyczne raportowanie wyników oraz kontrola jakości uzyskanych danych,
-
CATI: wywiady ankietowe prowadzone telefonicznie przy wsparciu systemu komputerowego. I w tym przypadku nie jest konieczne ręczne kodowanie odpowiedzi,
-
CAPI: badania ankietowe realizowane w terenie przy użyciu aplikacji na urządzeniach mobilnych. Badanym można oprócz zadawania pytań prezentować materiały audiowizualne.
Podsumowanie
Zdecyduj się więc na badanie rynku, dzięki czemu zdołasz osiągnąć szereg korzyści biznesowych. Opieraj swoje działania na sprawdzonej wiedzy odnośnie mechanizmów rynkowych i zyskuj przewagę konkurencyjną.