Najważniejsze pytania, które należy zadać w ankiecie sprzedażowej
Dlaczego Twój zespół sprzedaży potrzebuje zestawu pytań do ankiety sprzedażowej?
Zanim zajmiemy się najlepszymi pytaniami do ankiety sprzedażowej, jakie możesz zadać swojemu zespołowi, musimy odpowiedzieć na bardziej podstawowe pytanie. Dlaczego ankieta dla zespołu sprzedaży jest konieczna? Co dobrego z niej wynika? Często te działania związane z koordynacją zespołu są lekceważone. Ale to właśnie one mogą być kluczem do rozwoju Twojej organizacji. Przeprowadzenie ankiety w zespole sprzedaży to świetny pomysł. Sukces tego badania zależy jednak całkowicie od pytań ankiety sprzedażowej. Aby upewnić się, że nie otrzymasz bezużytecznych danych, musisz zadawać właściwe pytania. Oto najważniejsze pytania, których nie powinieneś pominąć w swoim kwestionariuszu ankiety sprzedażowej.
Co jest największą przeszkodą w pozyskiwaniu nowych klientów?
Odpowiedź na to pytanie nie jest trudna dla żadnego zespołu sprzedażowego. Twoi pracownicy prawdopodobnie doświadczyli niezliczonych sytuacji, w których nie byli w stanie przekonwertować treści. Nie zawsze wszystkie działania odbywają się płynnie, bądź konkurent prowadzi bardziej skuteczny marketing lub oferuje lepszy produkt. Podczas rozmów z potencjalnymi klientami, handlowcy prawdopodobnie zetkną się z takimi problemami. Powinni mieć odpowiednie możliwości, aby wyrazić te obawy. Organizacja z dobrą komunikacją wewnętrzną wychwyci te obawy i zacznie się nimi zajmować, jednak musi być ona ułatwiona. Nie można polegać na tym, że zespoły same z siebie będą koordynować swoje działania. W tym miejscu z pomocą przychodzi kwestionariusz badania sprzedaży. To pytanie z ankiety sprzedażowej pozwala dowiedzieć się, jakie są główne przeszkody na drodze do konwersji. Czasami z tymi przeszkodami można sobie łatwo poradzić. Czasami są one bardziej fundamentalne i wymagają większych zmian. Tak czy inaczej, badanie zespołu sprzedaży jest pierwszym krokiem, aby się tego dowiedzieć.
Jakie są najczęstsze pytania zadawane przez klientów?
To pytanie z ankiety sprzedażowej koncentruje się bardziej na stronie treści. Twój zespół marketingowy wdrożył swoją kampanię. Kiedy sprzedawca skontaktuje się z potencjalnym klientem, jakie ma jeszcze pytania? Czy istnieje sposób, aby marketing odpowiedział na najczęściej zadawane pytania? Zaoszczędziłoby to wiele czasu zarówno klientowi, jak i zespołowi sprzedaży. Warto również wiedzieć, co najbardziej ciekawi klientów. Czy Twój produkt lub usługa wygląda świetnie, zanim usłyszą cenę? Jeśli cena jest najczęstszym pytaniem zadawanym przez potencjalnych klientów, prawdopodobnie właśnie od tego zależy ich decyzja. Czy klienci nagminnie pytają o konkretną funkcję? Czy pytają, w czym jesteś lepszy od konkurencji? Zespoły sprzedaży wiedzą, co najbardziej interesuje klientów. Pomyśl o tym jak o informacji zwrotnej dla Twojej kampanii marketingowej. Dla każdego dobrego marketera taka informacja jest niezwykle cenna. Strategia contentowa, która podejmuje wysiłek regularnego włączania informacji zwrotnej, prawdopodobnie odniesie większy sukces. Dlatego warto dowiedzieć się, o co pytany jest Twój zespół sprzedaży. To pytanie z ankiety sprzedażowej pozwoli Ci to zrobić.
Korzystając z tych dwóch typów pytań z pewnością zdobędziesz wiele cennych informacji od swoich klientów oraz pracowników. Pamiętaj, aby ankiety formułować w profesjonalny sposób. Jeśli obawiasz się realizacji takiej ankiety to pamiętaj o firmach, jak Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, które oferują realizację różnych ankiet.