Kiedy jest odpowiedni czas na przeprowadzenie badań rynku nowych produktów?
Na rynku cały czas pojawiają się nowe produkty. Niektóre z nich to zupełnie nowe koncepcje, ale większość to uzupełnienia lub modyfikacje już istniejących koncepcji i linii produktów. I choć prawdą jest, że poszerzanie lub ulepszanie starych produktów jest zazwyczaj łatwiejsze i tańsze, niż tworzenie i rozwijanie zupełnie nowych pomysłów, wszystkie trzy rodzaje rozwoju produktów - nowe koncepcje, uzupełnienia i modyfikacje - mogą skorzystać ze spostrzeżeń uzyskanych dzięki wysokiej jakości badaniom rynku. Rzeczywiście, rozwój produktu jest podobny do dojrzewania, które ma miejsce w każdym cyklu życia: jest początek, środek i koniec. Produkty są tworzone, dojrzewają, a następnie upadają. Dzięki odpowiedniemu pielęgnowaniu w każdej części procesu, każdy etap może być ulepszony i wydłużony. Tak więc, każdy czas jest odpowiedni na rozpoczęcie badań rynku nowych produktów.
Rozwój produktu i cykl życia produktu
Rozwój produktu jest pierwszym etapem cyklu życia produktu:
- Rozwój produktu
- Wprowadzenie
- Wzrost
- Dojrzałość
- Spadek
Ponieważ jednak nowe produkty często zawierają rewizje już istniejących, rozwój produktów jest tak naprawdę procesem ciągłym, powtarzającym się nieustannie na każdym etapie tak długo, jak długo dana marka przetrwa. Rozkładamy go tutaj, aby zilustrować, jak każdy z poniższych okresów może być właściwym czasem na rozpoczęcie badań rynku nowych produktów:
Koncepcja
Większość firm zdaje sobie sprawę, że musi ocenić rynek zanim na niego wejdzie. Badania rynku mogą ujawnić naglące potrzeby konsumentów i popyt, a także wszelkie istotne kwestie i/lub konkurentów wpływające na te potrzeby i popyt. Mając pod ręką tego typu informacje, firma jest lepiej przygotowana do stworzenia niepowtarzalnej atrakcyjności nowego produktu, skierowanego we właściwy sposób do właściwego rodzaju osób. Oczywiście, badania rynku nie są gwarancją, że nowy produkt będzie działać, tylko że może. Respondenci badań nie mogą być odpowiedzialni za dokładne przewidzenie, w jaki sposób przyjęliby produkt, którego nigdy nie widzieli i nigdy nie używali. Dlatego też do przedsiębiorstw należy ocena potencjału nowego produktu w zestawieniu z szeregiem zmiennych odkrytych przez ich badania rynku, aby sprawdzić, czy wprowadzenie produktu na rynek może być opłacalne.
Wzrost
Po wprowadzeniu produktu na rynek, nadal istnieje możliwość zmaksymalizowania wydajności firmy poprzez udoskonalenie jego funkcji. W ten sposób bieżące badania rynku, oceniające doświadczenia użytkowników i klientów, mogą pomóc firmom zidentyfikować problemy z ich produktami i dokonać ich modyfikacji, a w konsekwencji zwiększyć zadowolenie klientów, a co za tym idzie, zwiększyć sprzedaż.
Spadek
Oczywiście, bez względu na to, jak silny jest start produktu i jak użyteczny jest produkt w danym momencie, wszystkie produkty doświadczają spadku w pewnym momencie ich cyklu życia. W tych okresach firma może podjąć próbę ożywienia atrakcyjności produktu poprzez rozszerzenie linii produktów, w celu zaspokojenia nowych potrzeb i problemów konsumentów i podjąć próbę wprowadzenia zmian w produkcie, które rozwiążą konkretne problemy. Nie oznacza to, że modyfikacje nowych produktów mają miejsce tylko na jednym etapie, a dodatki do linii produktów mają miejsce tylko na innym etapie. Prawdopodobne jest, że nowe koncepcje, nowe cechy i nowe warianty produktu pojawią się na każdym z etapów cyklu życia produktu. To właśnie to sprawia, że firmy są ważne i mają najwyższy poziom wiedzy na temat rynku. Dlatego też firmy powinny konsekwentnie i stale wykorzystywać badania rynku do zdobywania informacji zwrotnych i wywiadowczych, aby pozostać świadomym trendów rynkowych i przygotowanym na zmiany rynkowe. Metody badań jakościowych (takie jak wywiady i grupy fokusowe) mogą na siłę badać to, co myślą konsumenci i klienci, natomiast metody badań ilościowych (takie jak ankiety i kwestionariusze) mogą mierzyć to, co robią konsumenci i klienci. Miejmy nadzieję, że firmy będą dysponować narzędziami niezbędnymi do ciągłego odkrywania siebie i utrzymywania się na powierzchni w surowym morzu konkurencji.
Każda chwila jest właściwym momentem na rozpoczęcie badań rynku nowych produktów. Warto o tym pamiętać i nie zaniedbać produktów, gdyż badanie rynkowe mogą nam pomóc.