Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność
Zwracając uwagę na narzędzia służące do pozyskiwania pewnej wiedzy na temat rynku w obrębie, którego się działa należy zwrócić uwagę także na analizę konkurencji. Pozyskiwanie wiedzy na temat tego, w jaki sposób postrzega jest konkurencja stanowi podstawową wiedzę na temat tego, jaką drogę dotarcia do odbiorców rynku należy wybrać, a także daje obraz tego, jak należy się z nimi komunikować oraz daje wgląd w ich potrzeby i oczekiwania.
Konkurencja czyha na przyszłość
Mówiąc pokrótce: posiadanie wiedzy na temat funkcjonowanie innych, konkurencyjnych firm w tym samym segmencie rynku zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu oraz pozwala na zaplanowanie skutecznych działań i stworzenie realnej strategii marketingowej. Analiza konkurencji umożliwia:
- budowanie długotrwałej przewagi;
- rozpoznać rynek w jego istocie;
- czego najbardziej potrzebują klienci;
- poznanie aktualnej i przyszłej konkurencji.
Klienci zachowują swoją indywidualność
Zachowania konsumenckie stanowią skarbnicę wiedzy o klientach. Na ich decyzje mają wpływ tak subiektywne i obiektywne (np. nawyki) zmienne. Ze względy na wiek, wykształcenie, płeć i posiadane dochody zachowania konsumentów różnią się od siebie. I tak wyróżnia się klientów:
- podanych na nowości,
- rutynowych,
- ostrożnych.
Co przyjęcie koktajlowe ma wspólnego z konkurencyjnością?
Mówiąc o konsumencie warto mieć na uwadze tzw. efekt przyjęcia koktajlowego, który warto zestawić z zagadnieniem analizy konkurencyjnej. Polega on na zdolności mózgu do wyłapywania informacji dotyczących bezpośrednio nas (np. imiona, marka samochodu, kolor). W procesie tzw. badania przyjęcia koktajlowego pokazano badanym jednocześnie:
- na jednym wyświetlaczu figury geometryczne
- na drugim wyświetlaczu zdjęcia, a wśród nich jedno zdjęcie badanego.
Badani bezbłędnie wskazali figurę, która znajdowała się przy ich zdjęciu, zaś w innych przypadkach mieli problem. Po prostu łatwiej zapamiętuje się informacje odnoszące się bezpośrednio do naszej osoby.
Konsument chce wyrazić swoje Ja
Zauważyć należy, iż ludzie bardziej są skoncentrowani na informacjach, które dotyczą ich. Ujmując tę zdolność konsumentów można wykazać, w jaki sposób zachowają się oni, jeśli oferta będzie odpowiadała informacją, z którymi oni się utożsamiają. Jeśli analiza konkurencyjności ma odnosić się do tego, co dzieje się na rynku i jakie ma to konsekwencje to warto także podkreślić składnik indywidualności uczestników rynku, a więc konsumentów i potencjalnych klientów.