Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego?
Każdy przedsiębiorca odpowiedzialny za zarządzanie placówką medyczną lub ośrodkiem farmaceutycznym powinien rozważyć możliwość zlecenia firmie badawczej badania rynku medycznego. Dzięki temu może uzyskać cenne informacje pozwalające usprawnić funkcjonowanie firmy, a także zaplanować skuteczną kampanię marketingową. Dowiedz się zatem, w jaki sposób tego rodzaju badania są prowadzone oraz jak dokonać wyboru rzetelnej firmy badawczej.
Czego mogą dotyczyć analizy rynku medycznego?
Można wyróżnić różnorodne cele projektów badawczych prowadzonych dla podmiotów z branży medycznej. Zazwyczaj odnoszą się one do oceny świadomości oraz postrzegania różnych kategorii leków i innych produktów medycznych pośród klientów oraz decydentów, którzy je rekomendują. W toku badania można także określić elastyczność cenową, poddać ocenie koncepcje reklam oraz opakowań, a także hasła reklamowe.
Badania marketingowe to jednak nie wszystko. Możliwe jest również przeprowadzenie badania opinii pacjentów, a także pracowników zatrudnionych w ośrodku zdrowia. W ramach projektów medical market research weryfikowana jest również efektywność przedstawicieli medycznych oraz jakość obsługi w placówkach zdrowotnych.
Jakie techniki badawcze są wykorzystywane?
W ramach analiz rynku medycznego możliwe jest użycie zarówno technik o charakterze jakościowym, jak i ilościowym. Pierwsze z nich pozwalają pozyskiwać dane od reprezentatywnych grup respondentów. Można chociażby zdecydować się na badania opinii pacjentów na temat stosowanych leków. Kierowana jest wówczas do nich ankieta elektroniczna lub rozdawane papierowe kwestionariusze do wypełnienia (np. w poczekalni do lekarza).
Ostateczny wybór techniki firma badawcza zwykle uzależnia od wieku, stanu zdrowia i możliwości samych pacjentów. Ankieta online nie będzie miała chociażby uzasadnienia w przypadku pacjentów w podeszłym wieku i problemów z prawidłowym widzeniem. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie ku temu, aby przeprowadzić badanie opinii na młodych pacjentach z użyciem aplikacji mobilnej na smartfonie.
Pomiary o charakterze jakościowym
Nie trzeba jednakże ograniczać się jedynie do badań ilościowych. Równie wartościowe dane można bowiem uzyskać w trakcie pomiarów jakościowych – zwłaszcza FGI oraz IDI. Do wywiadów pogłębionych uzasadnienie ma zrekrutowanie zwłaszcza lekarzy i farmaceutów rekomendujących leki, a także stałych ich użytkowników. Wówczas możliwe staje się pozyskanie informacji dotyczących motywacji, przyzwyczajeń oraz preferencji konsumenckich.
Podsumowanie
Nie przegap zatem szansy na uzyskanie potencjalnych korzyści płynących z przeprowadzenia badania rynku farmaceutycznego. Wybierz dobrą firmę badawczą, która zrealizuje usługę w sposób profesjonalny i rzetelny. Zanim dokonasz ostatecznej decyzji odnoście wyboru agencji, zwróć uwagę na jej dotychczasowe doświadczenie w branży oraz zapoznaj się z przykładowymi realizacjami usługi dla podmiotów z segmentu medycznego.