Charakterystyka badań ankietowych

Scroll to the next section Biostat. More than statistics.

 

Jedną z tych form badań, z którymi spotykamy się najczęściej, są zdecydowanie badania przeprowadzane na podstawie standaryzowanej ankiety. Mają one swoje wady i zalety, a cel ich przeprowadzania może być dość zróżnicowany, zależnie od specyfiki badań oraz grupy docelowej. Sprawdźmy, w jakich sytuacjach takie badania sprawdzają się najlepiej.

Na dobrą sprawę badania ankietowe są jedną z tych dziedzin badań społecznych, które każdy z nas zna chyba najbardziej. Przeprowadzane są zarówno bezpośrednio, jak również przez rozmaite media, na przykład telefon, Internet albo mail. W każdym z tych przypadków cel badań może pozostawać inny, zależnie od tego, czego potrzebujemy.

Różne rodzaje badań ankietowych

Ankietyzacja nie oznacza jednej formy badania. Zależnie od wybranej metody badań ankietowych – może to być np. ankieta wykonywana drogą pocztową, ale również wywiad kwestionariuszowy według standaryzowanego formularza – przeprowadzana jest ona w różnych warunkach i służy różnym celom.

Sporządzanie ankiety

Zazwyczaj ankietyzacja odbywa się według wcześniej przygotowanego formularza, który obejmuje dwie części. Jedna część to objaśnienie tematu badania oraz ewentualne przeprowadzanie wstępnej rekrutacji, częste w ankietach internetowych. Następna część to pytania otwarte, zamknięte, ale również wprowadzające czy filtrujące. Zwykle ankietę kończy odpowiednio sporządzona metryczka.

Problemy w tworzeniu narzędzia

Badania ankietowe narażone są niestety na pewien zakres błędów. Zazwyczaj dotyczą one sposobu sporządzania ankiety. Błędy wynikają przede wszystkim z logicznej formy pytań – w przypadku ankietyzacji mogą to być pytania sugerujące odpowiedź, ale również przeczące sobie nawzajem czy niejednoznaczne. W pytaniach zamkniętych problematyczna jest zwykle niedostateczna skala odpowiedzi.

Uproszczone procedury

Znacznym uproszczeniem w przypadku badań ankietowych jest przeprowadzanie ich metodami wykorzystującymi automatyczne narzędzia sporządzania statystyk odpowiedzi. W ten sposób w przypadki ankietyzacji dowolnego rodzaju kwestionariusze spływają bezpośrednio przez internet, a następnie są przetwarzane wstępnie w celach statystycznych, co gwarantuje zebranie interesujących odpowiedzi.

Nowoczesne rozwiązania

Dzięki rozwojowi technologii również charakterystyka badań ankietowych nieco się zmieniła, znacznie upraszczając przeprowadzanie tego rodzaju badań. Nadal jednak w przypadku projektów celowych, o konkretnych cechach wykorzystuje się badania bezpośrednie z zaproszeniem grupy docelowej do odpowiedzi.

Tagi

badania ankietowe badania opinii ankietyzacja badanie ankietowe
Badanie trendów konsumenckich. Jak efektywnie analizować zmiany na rynku? Jak wybrać agencję badawczą, która przyniesie realne korzyści? Rejestruj się do lekarzy online i ciesz się szybkim dostępem do specjalistów! Dobre nawyki dla serca Choroba zwyrodnieniowa stawów erecepta na wyciągnięcie każdej ręki Badania rynku – o czym warto wiedzieć? 3 sposoby na podniesienie wskaźnika NPS Ból łydki: czy to jest zapalenie żył? Co powinieneś wiedzieć na temat mitów dotyczących badań satysfakcji klientów? Najważniejsze pytania, które należy zadać w ankiecie sprzedażowej Jak wypromować ankiety online za pomocą ciekawych pomysłów dotyczących marketingu treści? Przeprowadzanie ankiet wśród klientów Kiedy jest odpowiedni czas na przeprowadzenie badań rynku nowych produktów? Na jakich grupach można przeprowadzać badania rynku medycznego? Ekspresowa ankieta online w zaledwie 24 godziny Ankiety w działalności biznesowej W jakim celu prowadzimy badania rynku i jak je przygotować? Erecepta krok po kroku e-Recepta - lekarzu sprawdź czego potrzebujesz, żeby wystawiać e-Receptę Centrum Badawczo-Rozwojowe – działania z korzyścią dla nauki i biznesu Badania marketingowe – czym są? Analizy statystyczne – wielopoziomowa statystyka dla przedsiębiorców, naukowców oraz instytucji publicznych Badania ankietowe - kreuj ankietę samodzielnie Analiza statystyczna w medycynie Analiza segmentacyjna – co to takiego? Specyfika badań rynku farmaceutycznego Charakterystyka badań ankietowych Kreowanie wizerunku marki a badania rynku Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem O fundamentalnym badaniu rynku turystycznego Na co zwracać uwagę przy współpracy z agencją badawczą? Panel konsumencki jako narzędzie badania opinii społecznej Wpływ wskaźnika Customer Effort Score na rozwój firmy Przeprowadź analizę rynku i poznaj swoją pozycję w branży Badania marketingowe pozwolą zwiększyć zyski osiągane przez Twoją firmę Analizy rynku medycznego Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego? Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć? Brand awareness research – sposoby na weryfikację znajomości marki Nieoceniona rola badań User Experience (UX) Świadomość marki - metody badań Metoda nakierowana na uporządkowane badanie Badanie rynku na wspaniałą przyszłość Krok w krok za pomysłem specjalisty Zdrowe relacje lekarz-pacjent i ich znaczenie Jak sprawić, by gabinet medyczny był rentowny Na czym polega zastosowanie SurvGo w badaniu satysfakcji klientów? Czym jest segmentacja klientów? Ilościowy charakter badań rynku Opinia pozwala patrzeć w przyszłość Co poziom obsługi klienta mówi o przyszłości firmy? O zaletach przeprowadzanych badań O poprawności procesów badawczych Analiza dla farmacji to specyficzny typ badania Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność Skuteczność badań marketingowych Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży Badania rynkowe - zrozumieć zachowania klientów Po co firmie badania marketingowe? Czyli poznaj listę potencjalnych zastosowań Co to jest analiza rynku? Analizy rynku niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa Wiedza z raportów rynkowych zwiększy konkurencyjność Twojego podmiotu Analizy rynku a kryteria metodologiczne
Badania ankietowe od 4 zł.