Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem
W związku z podejmowanymi działaniami badawczymi należy mieć na uwadze, iż realizowane badania mają przyczynić się do zwiększenia efektywności podejmowanych działań.
Plan musi uwzględniać wiarygodność
W nawiązaniu do celu badania należy zaplanować tak działania, aby możliwym było wydobywanie maksymalnej ilości informacji. Ponadto wszystkie działania, które przeprowadzane są w ramach konkretnego projektu badawczego powinny odnosić się do:
- ustalonych wspólnie celów;
- aktualnych potrzeb;
- faktycznej sytuacji.
Stąd bardzo ważne jest gromadzenie danych, które będzie można wykorzystać w celach rozwojowych. Materiał, który zostanie wykorzystany w toku badania rynku musi zostać pozyskany w sposób wiarygodny, co umożliwi wychwytywanie poprawnych wniosków i tworzenie właściwych rekomendacji.
Zadbaj o bezpieczeństwo badanego
Dane pozyskane w procesach badawczych pozwalają na:
- planowanie przyszłych zachowań;
- prognozowanie;
- kreowanie aktualnego wizerunku marki;
- wyciąganie wniosków z popełnionych błędów.
Mając na uwadze pozyskiwanie informacji należy pamiętać o zachowaniu podstawowych zasad, które odnoszą się tak do zachowania bezpieczeństwa i godności badanych. Przeprowadzając badanie należy mieć świadomość na temat tego, co można, a czego nie można robić z danymi.
Zrozumieć aktualną sytuację
Biorąc pod uwagę szczególny charakter badań rynku można powiedzieć, iż skupiają się one wokół:
- ogólnej kondycji firmy;
- mocnych i słabych stron;
- zmian, które zachodzą w konkretnym czasie;
- trafności podejmowanych decyzji.
W toku badania można zyskać informacje na temat prognozowanego kierunku rozwoju i konkurencyjności wobec innych uczestników rynku. Przede wszystkim należy zauważyć, że podejmowane działania skupiają się wokół tego, aby sprawdzić aktualną sytuację firmę.
Klient daje informacje zwrotną
Przeprowadzając badania można uświadomić sobie jak ważne są poszczególne obszary firmy, co pozwoli wykorzystać badania rynku w celu rozwoju rozumianego, jako wzrost poprzez wzmacnianie swoich mocnych stron oraz eliminowanie tych najsłabszych. Dzięki przeprowadzonemu projektowi badawczemu, można przede wszystkim uzyskać informację zwrotną ze strony odbiorców rynku na temat realizowanych ich potrzeb.