Analizy rynku medycznego
Jesteś przedsiębiorcą związanym z branżą medyczna i firma którą reprezentujesz przymierza się właśnie do wprowadzenia nowego produktu lub rozszerzenia rynku zbytu? Zanim zostaną podjęte właściwe działania warto oprzeć je na wiarygodnej wiedzy pozyskanej w ramach analizy rynku medycznego. Dzięki temu możliwe staje się uniknięcie ryzyka biznesowego oraz zwiększenie szansy na sprzedażowy sukces.
Na czym polega analiza rynku medycznego?
Opiera się ona w głównej mierze na zebraniu i dokładnej analizie różnego rodzaju danych zastanych. Są to wszelkiego rodzaju dokumenty przetargowe, dane statystyczne dostarczane przez instytucje publiczne (NFZ, GUS, Ministerstwo Zdrowia), czy też raporty z przeprowadzonych dotychczas analiz branżowych. Poza tym przedmiotem badania mogą być także publikacje medialne czy informacje przekazywane w trakcie konferencji czy eventów organizowanych dla przedstawicieli farmaceutycznych.
Niezwykle ważnym etapem prowadzenia analiz jest również monitoring planowanych nowelizacji ustaw dotyczących podmiotów medycznych. Mogą one dotyczyć chociażby zasad emitowania reklam, dystrybucji czy prowadzenia dokumentacji medycznej. Nawet niewielkie zmiany mogą zaważyć o tym, czy wejście do nowego segmentu rynkowego okaże się opłacalnym krokiem.
Analiza przetargów publicznych
Analiza rynku medycznego powinna także obejmować przetargi publiczne. Dzięki temu możliwe staje się zweryfikowanie podaży oraz popytu w interesujących nas segmencie. Bazy przetargowe mogą być przeszukiwane między innymi mając na uwadze nazwy produktów, ilości zamawianych sztuk, rodzaje podmiotów zamawiających i wygrywających przetargi, a także obecność w zamówieniach produktów towarzyszących. Pozwala to dokonać rozpoznania rynku, opierając się analizie w wybranym przedziale czasowym.
Badania ankietowe z uczestnikami rynku
Po zakończeniu analizy danych zastanych warto dokonać ich weryfikacji poprzez przeprowadzenie badania rynku z faktycznymi jego uczestnikami. Mogą być nimi chociażby pacjenci, przedstawiciele placówek medycznych czy dystrybutorzy. Pomiary tego rodzaju zazwyczaj wymagają zastosowania techniki ankietowej – CATI, CAWI, PAPI lub CAPI.
Jakie korzyści można odnieść?
Wnioski z przeprowadzonej analizy rynku medycznego dostarczają szeregu niewątpliwych korzyści. Możemy do nich zaliczyć m.in.:
- Możliwość uniknięcia ryzyka związanego z wprowadzeniem niewłaściwych decyzji biznesowych;
- Szansa rozpoznania działań konkurencji oraz pozycji własnej firmy względem pozostałych podmiotów z branży;
- Rozpoznanie potrzeb i oczekiwań klientów z grup docelowych;
- Identyfikacja segmentów docelowych klientów;
- Uzyskanie informacji odnoście najbardziej skutecznych metod dystrybucji oraz promocji.