Analizy rynku a kryteria metodologiczne
W zależności od tego, jakiego typu informacje w ramach analizy rynku pragniemy uzyskać i do czego je później wykorzystamy, sięga się po różne metody. Różnią się one kryteriami, jakie początkowo bierze się pod uwagę. Mogą zatem to być:
1. horyzont czasowy
Możemy tu albo poczynić analizę, która bierze pod uwagę zjawiska obecne oraz te, które zaszły w przeszłości. Z drugiej strony, można prognozować, czyli przewidywać trendy i sytuację, w jakiej rynek będzie się znajdował w przyszłości.
2. charakter pomiarów
Dane gromadzi się na różne sposoby. Wydzielamy dwie metody ich pozyskiwania: jakościowe oraz ilościowe. Jakościowe polegają na opisie zachowań klientów i ich przyczyn. Są dogłębne i mają szeroki zakres. Opierają się często na pogłębionych wywiadach. Z kolei ilościowe dają mierzalne wyniki, dane statystyczne, opierają się m.in. na ankietach.
3. typ danych poddawanych analizie
Wyróżniamy tu badania pierwotne oraz wtórne. Przy pierwotnych dane są gromadzone na potrzeby konkretnych badań rynku. Są dzięki temu aktualne i przygotowane precyzyjnie. Z kolei badania wtórne czerpią z już dostępnych danych, które były pozyskiwane na potrzeby innych badań, opracowań, raportów itp. Pozwala to na obniżenie kosztów i przyspieszenie uzyskania wyników.
4. organizacja badania
Jest to kwestia tego, czy są to badania wewnętrzne, czy zewnętrzne i odnosi się do konkretnej firmy. W przypadku badań wewnętrznych, sięga się po dane, które są dostępne w firmie i nie korzysta się z badań zewnętrznych. Mogą to być różnego rodzaju statystyki, ilość transakcji, informacje dotyczące klientów. W badaniach zewnętrznych korzysta się z danych, które pozyskiwane są poza firmą, na przykład przez Główny Urząd Statystyczny bądź przez agencje, które zajmują się badaniami marketingowymi.
5. cel, któremu służą badania
Rozróżniamy tu różnego typu badania, wśród nich między innymi pomiary satysfakcji klientów, testy konsumenckie czy badania marki.
Wiele możliwości
Dzięki tak różnorodnym kryteriom, które bierze się pod uwagę, można przygotować i przeprowadzić badania, których wyniki w realny sposób przyczynią się do rozwoju firmy. Dane z badań pozwalają m.in. formułować realne cele marketingowe, zwiększać swoją konkurencyjność oraz prognozować zyski i straty.