Analiza segmentacyjna – co to takiego?

Scroll to the next section Biostat. More than statistics.

 

Analiza segmentacyjna jest specyficznym badaniem, które opiera się na specjalnie dobranych metodach statystycznych. Wykonuje się ją po to, by zgrupować klientów na kilka kategorii. Ważne są m.in. takie wskaźniki jak: cechy demograficzne, częstość dokonywanych zakupów, wartość ponoszonych wydatków itd.

Po co grupować klientów?

Segmentacja rynku pozwala na uzyskanie informacji o konkretnych zbiorach konsumentów. Członkowie pojedynczych grup są do siebie podobni, kupują podobne rzeczy, ulegają podobnym wpływom. Wiedza na temat tego, jak zachowują się konsumenci, sprawia, że możliwa jest skuteczna konkurencja. Posiadanie danych o zapotrzebowaniu na produkt pozwala łatwo kształtować popyt.

Segmentacja rynkowa jest więc celowa przede wszystkim ze względu na cele marketingowe. Klientów można podzielić m.in. przez wzgląd na oczekiwania co do produktu, sposób dokonywania zakupów, podatność na trendy itd. Ci, którzy zlecają tego typu badania konsumenckie mogą mieć pewność, że po uzyskaniu konkretnych danych będą mogli sprzedać swoje towary w najlepszym segmencie.

Magia badań konsumenckich

Analiza segmentacyjna to przede wszystkim analiza potrzeb. Nieco inne potrzeby będzie miała gospodyni domowa mieszkająca na wsi, a nieco inne kobieta sukcesu korzystająca z uroków wielkiego miasta. Zupełnie innych zakupów oczekuje dziecko, o czymś totalnie innym marzy nastolatek lub dorosły mężczyzna pragnący odpocząć po pracy. Specjaliści w firmach PRowskich i agencjach reklamowych zbierają tego typu informacje. Później, po ich dokładnym przestudiowaniu, możliwe jest ustalenie korzystnej strategii marketingowej.

To właśnie dzięki segmentacji powstają dedykowane reklamy. Spot dla mamy będzie odnosił się do życia rodzinnego. Spot dla nastolatka będzie mówił o imprezach, koncertach, modnych ubraniach. Wszelkie dedykowane reklamy powstają właśnie po dokładnej analizie rynku.

Pozycjonowanie - bez tego ani rusz

Segmentacja pozwala także na dokonanie tzw. pozycjonowania produktu. Żeby udało się uzyskać dobrą sprzedaż, nowy wyrób musi się czymś odróżniać. Każda szanowana marka ma swoje specyficzne cechy, dzięki którym klienci przywiązują się do brandu. Analizy segmentów pozwalają na uzyskanie informacji o tym, jakie cechy nowo powstałego produktu będą mile widziane przez rynek.

Producent musi zadbać o charakterystyczne atuty swojej marki – tylko w ten sposób uda mu się zdobyć potrzebny rozgłos. Odpowiednie pozycjonowanie sprawi, że produkt zapadnie w pamięć konsumentów, wytworzy się potrzeba jego zakupu.

Tagi

badania segementacyjne badanie segmentacyjne segmentacja klientów pozycjonowanie produktu
Badanie trendów konsumenckich. Jak efektywnie analizować zmiany na rynku? Jak wybrać agencję badawczą, która przyniesie realne korzyści? Rejestruj się do lekarzy online i ciesz się szybkim dostępem do specjalistów! Dobre nawyki dla serca Choroba zwyrodnieniowa stawów erecepta na wyciągnięcie każdej ręki Badania rynku – o czym warto wiedzieć? 3 sposoby na podniesienie wskaźnika NPS Ból łydki: czy to jest zapalenie żył? Co powinieneś wiedzieć na temat mitów dotyczących badań satysfakcji klientów? Najważniejsze pytania, które należy zadać w ankiecie sprzedażowej Jak wypromować ankiety online za pomocą ciekawych pomysłów dotyczących marketingu treści? Przeprowadzanie ankiet wśród klientów Kiedy jest odpowiedni czas na przeprowadzenie badań rynku nowych produktów? Na jakich grupach można przeprowadzać badania rynku medycznego? Ekspresowa ankieta online w zaledwie 24 godziny Ankiety w działalności biznesowej W jakim celu prowadzimy badania rynku i jak je przygotować? Erecepta krok po kroku e-Recepta - lekarzu sprawdź czego potrzebujesz, żeby wystawiać e-Receptę Centrum Badawczo-Rozwojowe – działania z korzyścią dla nauki i biznesu Badania marketingowe – czym są? Analizy statystyczne – wielopoziomowa statystyka dla przedsiębiorców, naukowców oraz instytucji publicznych Badania ankietowe - kreuj ankietę samodzielnie Analiza statystyczna w medycynie Analiza segmentacyjna – co to takiego? Specyfika badań rynku farmaceutycznego Charakterystyka badań ankietowych Kreowanie wizerunku marki a badania rynku Badania rynku - badania nakierowane na współpracę z klientem O fundamentalnym badaniu rynku turystycznego Na co zwracać uwagę przy współpracy z agencją badawczą? Panel konsumencki jako narzędzie badania opinii społecznej Wpływ wskaźnika Customer Effort Score na rozwój firmy Przeprowadź analizę rynku i poznaj swoją pozycję w branży Badania marketingowe pozwolą zwiększyć zyski osiągane przez Twoją firmę Analizy rynku medycznego Dlaczego warto zdecydować się na analizy rynku medycznego? Analizy rynku konkurencyjnego - co musisz o nich wiedzieć? Brand awareness research – sposoby na weryfikację znajomości marki Nieoceniona rola badań User Experience (UX) Świadomość marki - metody badań Metoda nakierowana na uporządkowane badanie Badanie rynku na wspaniałą przyszłość Krok w krok za pomysłem specjalisty Zdrowe relacje lekarz-pacjent i ich znaczenie Jak sprawić, by gabinet medyczny był rentowny Na czym polega zastosowanie SurvGo w badaniu satysfakcji klientów? Czym jest segmentacja klientów? Ilościowy charakter badań rynku Opinia pozwala patrzeć w przyszłość Co poziom obsługi klienta mówi o przyszłości firmy? O zaletach przeprowadzanych badań O poprawności procesów badawczych Analiza dla farmacji to specyficzny typ badania Efekt przyjęcia koktajlowego a konkurencyjność Skuteczność badań marketingowych Biznesowe sposoby wykorzystania badań rynku Zdecyduj się na badanie rynku i bądź bezkonkurencyjny w swojej branży Badania rynkowe - zrozumieć zachowania klientów Po co firmie badania marketingowe? Czyli poznaj listę potencjalnych zastosowań Co to jest analiza rynku? Analizy rynku niezbędnym narzędziem każdego przedsiębiorstwa Wiedza z raportów rynkowych zwiększy konkurencyjność Twojego podmiotu Analizy rynku a kryteria metodologiczne
Badania ankietowe od 4 zł.