3 sposoby na podniesienie wskaźnika NPS
Ludzie często myślą o zmianie sposobu, w jaki Net Promoter Score jest prezentowany w badaniach ankietowych, aby uzyskać wyższy wynik. Warto jednak zauważyć trzy możliwe dostępne sposoby, lecz niekoniecznie są one pozytywne. Warto, więc dowiedzieć się o tych metodach, zanim podejmiemy decyzję, jak zadamy pytanie w przygotowanym przez nas badaniu rynku.
3 sposoby na zmianę wyników z NPS
Tak więc, w kolejności od najmneij do najbardziej pozytywnego efektu, oto trzy małe zmiany, które pozwolą Ci uzyskać wyższy NPS bez wysiłku i bez realnych korzyści:
- Zmień nieznacznie sformułowanie pytania, dodając przed pytaniem "Jeśli pytany,". Klasyczne pytanie NPS pyta o to, czy respondent sam z siebie poleciłby firmę lub produkt. Dodanie słowa "gdyby został zapytany" delikatnie obniża poprzeczkę dla respondenta, podnosząc jego wynik.
- Złagodzenie sformułowania punktów końcowych. Zamiast "jest to zupełnie nieprawdopodobne", użyj po prostu "prawdopodobnie nie". Zamiast "bardzo prawdopodobne", użyj "prawdopodobne". Mała różnica, ale wzrost wyniku będzie zauważalny.
- I ostatnia, ale nie najmniej istotna zmiana, która będzie miała bardzo duży wpływ na Twój NPS - pokolorowana skala odpowiedzi. Pokoloruj od 0 do 6 w gradiencie czerwieni, 7 i 8 w odcieniach pomarańczu, a 9 i 10 na zielono. Kolory w pewnym aspekcie oddziałują na osoby wypełniające ankiety.
Dlaczego wdrażanie któregokolwiek z powyższych punktów jest złym pomysłem?
Ludzie biznesu uwielbiają proste wskaźniki, a NPS jest bardzo łatwy do zrozumienia. Istnieje duża presja, aby mieć wyższy NPS. Często premie zależą od czyjegoś NPS, więc pokusa zwiększenia go jest duża. Jednak jest to zły pomysł, aby faktycznie zarządzać swoim NPS. Twój wynik wzrośnie, ale nie w żaden znaczący sposób. Czasami można zobaczyć, jak duży wysiłek wkładają osoby przeprowadzające badania ankietowe w próbę nakłonienia nas do zmiany sposobu zadawania pytań NPS. Ten wysiłek powinien być poświęcony na inne aspekty projektów NPS.
Jak zadać pytanie NPS?
Dobrze prowadzony projekt NPS zaczyna się od zadania poprawnego pytania NPS. Celem tego pytania jest odkrycie, dlaczego osoby zniechęcone dają Ci niskie oceny i przekazanie tej informacji w głąb organizacji, aby wpłynąć na zmiany, dzięki którym inni klienci nie będą mieli takich samych doświadczeń. Często zapomina się, ale równie ważne jest, aby dowiedzieć się, jakie doświadczenia mają promotorzy i spróbować odtworzyć je dla wszystkich klientów. Bardzo dużą część informacji można znaleźć w otwartych odpowiedziach respondentów. Powinieneś zastosować analizę tekstu, aby odkryć zawarte w nich bardzo cenne informacje.
Zarządzanie problemami i działania następcze są ważne i omawiamy je w innym miejscu.
Jak widać, skuteczny program Net Promoter Score, który faktycznie usprawnia wewnętrzne procesy i sprawia, że klienci są bardziej lojalni i zadowoleni, wymaga wysiłku. Nie marnuj energii na próby zmienienia swojego wyniku, gdyż to nic nie da. Warto zastanowić się, jak zmienić dotychczasowe nawyki, aby klienci byli bardziej zadowoleni z oferowanych usług oraz produktów.